Financiën op orde

D66 heeft de afgelopen jaren niet kunnen verhinderen dat de gemeente al verscheidene jaren meer geld uitgaf dan ze ontving. Daardoor zijn de reserves bijna op. We zien daarom op dit moment geen ruimte voor grootse plannen, tenzij bestaand beleid wordt gestopt. De onzekerheid over het geld dat we uit Den Haag ontvangen om de aanvullende taken op sociaal terrein uit te voeren, maakt dat we extra voorzichtig moeten zijn.

Het gemeentelijke apparaat zal steeds moeten blijven zoeken naar mogelijkheden om efficiënter te werken, maar de grenzen komen in zicht. Verdere samenwerking met andere gemeenten zou nog tot voordelen kunnen leiden, maar anders dan met de huidige samenwerking in BOCE-verband (Borger-Odoorn, Coevorden, Emmen) moeten we daarover wel duidelijke afspraken maken. Een andere mogelijkheid, waarmee voorzichtig wordt geëxperimenteerd, is dat de gemeente afspraken maakt met bewoners om onderhoud te plegen aan bijvoorbeeld groenvoorziening of bouwwerken.

D66 wil ook dat de gemeente meer gebruikmaakt van de kennis van eigen inwoners, in plaats van kennis van buiten in te huren.