Gezonde economie

De economische situatie in onze gemeente is slecht. Er is veel werkloosheid, zeker in het veengedeelte. Borger-Odoorn heeft al decennia geen grote industrieën meer, maar in de omringende gemeenten Emmen en Stadskanaal zijn de laatste jaren ook grote werkgevers verdwenen.

Werkgelegenheid kan niet op afroep worden gecreëerd. De gemeente kan en moet, zo vinden wij, bij aanbestedingen het “maatschappelijk ondernemen” als eis stellen, om moeilijk plaatsbare werkzoekenden van werk te voorzien. De gemeente kan er ook voor zorgen dat ondernemers zich in Borger-Odoorn thuis voelen. Succesvolle ondernemers bieden werkgelegenheid en dragen bij aan de welvaart. D66 vindt dat de gemeente zich moet inzetten voor maatschappelijk verantwoorde ondernemers, door gemakkelijk bereikbaar te zijn en door hen te helpen bij het verkrijgen van vergunningen. Ook moeten hinderlijke regels, zoals de beperking van het aantal koopzondagen of belemmerende bestemmingsplannen, zoveel mogelijk worden weggenomen. De gemeente moet ook een goede infrastructuur hebben, zoals glasvezelkabel, waardoor de fysieke afstand tot een werkplek elders in het land als het ware teniet kan worden gedaan.